LOGOPEDA to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy. Terapią logopedyczną w naszej szkole zajmują się pani Magdalena Pola.
Zadania logopedy szkolnego:
- przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia mowy uczniów,
diagnozowanie logopedyczne,
- organizowanie pomocy logopedycznej,
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej oraz grupowej,
- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli
podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstaniu zaburzeń komunikacji.
Diagnoza logopedyczna
Każdego roku we wrześniu logopeda przeprowadza badanie sondażowe w oddziałach przedszkolnych oraz w klasach I-III szkoły podstawowej. Po zdiagnozowaniu u dziecka wady wymowy logopeda przekazuję pisemną informację dla rodzica. Po otrzymaniu informacji dziecko przystępuję to terapii logopedycznej.
Terapia
Terapia logopedyczna prowadzona jest indywidualnie lub w grupach 2-4 osobowych. Na zajęciach logopedycznych wykorzystywane są metody dydaktyczne oparte na zabawie oraz nowoczesne formy terapii multimedialnej.
Współpraca z rodzicami
Terapia logopedyczna jest procesem. Jej skuteczność zależy od współpracy logopedy z dzieckiem oraz rodzicem. Spotkanie z logopedą nie jest wystarczającym elementem terapii. Dlatego bardzo ważne jest zaangażowanie rodziców w systematyczne ćwiczenie z dzieckiem. Brak ćwiczeń to brak postępów w terapii. Logopeda udzieli również odpowiedzi na pytania i udzieli wskazówek do ćwiczeń.Stały kontakt z logopedą i zaangażowanie się Rodziców w programie terapii pomoże osiągnąć sukces dzieciom.
Logopeda radzi:
Co zrobić, aby Twoje dziecko mówiło poprawnie
Rodzice mogą, już od momentu narodzin dziecka, zapewnić mu optymalne warunki dla prawidłowego rozwoju mowy. Są bowiem osobami przebywającymi z dzieckiem najdłużej i praktycznie decydują o stylu i sposobie jego wychowania - mają więc największe możliwości wpływania na jego rozwój. Są też pierwszym i najważniejszym wzorem, który dziecko będzie próbowało naśladować. Jak powinni zachowywać się rodzice, którzy pragną harmonijnego rozwoju swojego dziecka? Mówcie do dziecka, już od pierwszych dni jego życia, dużo i spokojnie. Nie podnoście głosu zwracając się do niego.
Mówcie dziecku co przy nim robicie, co dzieje się wokół niego.
Mówiąc do dziecka zwracajcie uwagę, aby widziało waszą twarz - będzie miało okazję do obserwacji pracy artykulatorów. Unikajcie podawania dziecku smoczka typu "gryzak"; zwracajcie uwagę, żeby dziecko nie ssało palca - następstwem tych niepożądanych zachowań mogą być wady zgryzu i występujące w ich następstwie wady wymowy np. wymowa międzyzębowa.
Karmienie piersią zapewni dziecku prawidłowy rozwój układu artykulacyjnego. Zwracajcie uwagę, aby w czasie snu dziecko oddychało nosem; w przypadku, gdy dziecko oddycha ustami, poproście pediatrę o ustalenie przyczyny.
Zwracając się do dziecka unikajcie zdrobnień i spieszczeń; dostarczajcie swemu dziecku prawidłowego wzorca językowego danego słowa.
Odpowiadajcie na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpująco.
Opowiadajcie dziecku bajki i uczcie krótkich wierszy na pamięć.
Postarajcie się, aby zabawy języczkowe i dźwiękonaśladowcze znalazły się w repertuarze czynności wykonywanych wspólnie z dzieckiem.
Zachęcajcie swoje dziecko do mówienia (nie zmuszajcie!); chwalcie je za każdy przejaw aktywności werbalnej; dostrzegajcie każde, nawet najmniejsze osiągnięcie, nagradzając je pochwałą.
Dyskretnie poprawiajcie błędy językowe dziecka, ale nie ośmieszajcie go. Dołóżcie wszelkich starań, aby rozmowa z wami była dla dziecka przyjemnością.
Terapia logopedyczna jest formą pomocy psychologiczno – pedagogicznej, którą otaczamy w naszej placówce dzieci i uczniów potrzebujących wsparcia rozwoju komunikacji werbalnej oraz korekty wad wymowy.
Szalenie istotna w tym procesie jest rola Rodziców i systematyczna współpraca. Ma to znaczenie dla intensyfikowania ćwiczeń i regularnego ich wykonywania, jest niezbędne dla usprawnienia aparatu artykulacyjnego, służy budowaniu motywacji, wzmacnianiu zadowolenia z nabytych kompetencji językowych oraz koniecznemu utrwalaniu i automatyzowaniu poprawnej realizacji głosek w mowie spontanicznej. Rodzic ma codziennie okazję do ćwiczenia ze swoim dzieckiem i utrwalania prawidłowej wymowy. Kilka minut dziennie przyniesie efekty i skróci czas terapii dając poczucie satysfakcji. Systematyczność w terapii, to klucz do sukcesu.
Zachęcam do towarzyszenia dziecku w tej drodze, to ważne !